هنگامی که قطعات الکترونیکی از شرق آسیا گم می شوند، زمانی که سایر قطعات تامین کننده به دلیل کشتی های کانتینری که در بنادر بسته شده اند به دلیل بیماری همه گیر گیر نمی دهند و نرخ حمل و نقل از مقاصد بین المللی ده برابر افزایش می یابد، برخی از مدیران خرید یا مدیران زنجیره تامین این کار را انجام خواهند داد. آرزوی بازگشت به روزهای خوب قدیمی قبل از جهانی شدن را دارد، که او فقط از شنیده ها می داند. در آنجا، وقتی قطعاتی از دست رفته بود و به آنچه در بنادر چین یا حوادث کشتی در کانال سوئز رخ می‌داد وابسته نبودند، به سادگی کامیونی را برای تامین‌کننده فرستادید.

آیا تامین منابع و نزدیکی راه حل است؟
تمایل به ادغام مجدد فرآیندهای برون سپاری قبلی قابل درک است. احتمالاً زنجیره تأمین هرگز برای بسیاری از شرکت‌ها به اندازه اکنون ناپایدار و حیاتی نبوده است. اما آیا استراتژی‌هایی مانند تامین منابع یا نزدیک‌سازی واقعی هستند؟ از منظر اقتصادی، آیا آنها می توانند جایگزین واقعی باشند؟

پاسخ پیچیده است. زنجیرهای کوتاه پایدارتر هستند، این درست است. اما برای انصاف، ابتدا باید گفت: اگر می خواهید در سراسر جهان بفروشید، نباید خرید خود را به محیط اطراف محدود کنید. اگر این مثال برای مشتریان چین و ایالات متحده آمریکا سابقه داشته باشد، چه؟ سپس کل بازارها فرو می ریزند.

بسیاری از زنجیره های تامین جهانی هستند و باقی می مانند
علاوه بر این، به عنوان مثال، تفاوت دستمزدها قابل بحث نیست. و ممکن است خرید ریزتراشه یا حسگرهای خاص در همسایگی سخت باشد. برخی از زنجیره های تامین به سادگی جهانی هستند، و اگر مواد خام را اضافه کنید، این حتی برای اکثر زنجیره های تامین نیز صدق می کند.

صرفه جویی در مقیاس و شایستگی های اصلی نیز نقش دارند. اگر یک ارائه دهنده خدمات برای پنجاه یا دویست مشتری قطعاتی را تولید، رنگ یا تکمیل کند، به احتمال زیاد می تواند آن را بهتر و همچنین ارزان تر از هر مشتری برای خودش انجام دهد.

استفاده از نزدیکی
این به این معنی است: شما باید با پیچیدگی زندگی کنید. بازگشت کاملی به اقتصاد پیش از جهانی شدن وجود ندارد. اما از هر شرکتی خواسته می شود تا با واقعیت زنجیره های تامین جهانی شده عاقلانه برخورد کند و ببیند که کجا می توان خطرات را کاهش داد.

یکی از معیارها می تواند و باید این باشد: بررسی کنید که به جای خرید جهانی، از کجا خرید کنید. در انجام این کار، شما نه تنها باید به قیمت نگاه کنید – که اغلب باید بالاتر باشد. همچنین شایسته است که نحوه همکاری را به آزمون بگذاریم. کار با یک تامین کننده محلی متفاوت از کار با تامین کنندگان در آن سوی جهان است. شاید تامین کننده محلی ایده ای برای بهینه سازی ساخت و ساز داشته باشد؟ یا او یک ماژول کامل را به جای اجزای مختلف عرضه می کند؟ مجاورت فضایی نیز فرصت های دیگری برای همکاری ایجاد می کند.

طرح – نظارت – کنترل
در نتیجه، بهینه‌سازی زنجیره تامین – که اغلب بر اساس ضرورت انجام می‌شود – نه تنها باید در مورد فاصله تا تامین‌کننده باشد، بلکه باید در مورد نوع رابطه‌ای که حفظ می‌شود نیز باشد.

و صرف نظر از اینکه تامین کننده در کجا قرار دارد – چه در اشتوتگارت یا شنژن – شفافیت باید در زنجیره تامین آورده شود. سپس در بهترین حالت می توانید بر اساس تقاضا برنامه ریزی کنید، به موقع نظارت کنید و تا جایی که به مدیریت تامین کننده مربوط می شود، به جای صندلی سرنشین، پشت فرمان بنشینید.

هدف: تثبیت زنجیره تامین
برای این کار، ابزارهای نرم افزاری وجود دارد که به صورت بومی با SAP یکپارچه شده اند. مشاورانی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا زنجیره تامین خود را بهینه کنید و تجربیات خود را از پروژه های متعدد به ارمغان بیاورند. و رویدادهایی وجود دارد که در آنها می‌توانید ایده‌هایی در مورد نحوه قرار دادن قطعنامه‌های خوب برای تثبیت زنجیره تامین در عملکرد عملیاتی و تجاری به دست آورید – برای مثال روزهای موفقیت GIB، که با شعار “تثبیت، تعادل، دوباره تصور کنید. ثبات بیشتر برای شما برگزار می‌شود. زنجیره تامین”.

در اینجا می توان با کارشناسان تبادل نظر کرد و با هم در مورد چگونگی فعال بودن و افزایش قابلیت اطمینان عرضه – صرف نظر از اینکه قطعات از کجا تهیه می شوند – بحث کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و فروش